З точки зору права, ситуація неоднозначна.
Стаття 124 КонституціїУкраїнипередбачає,щоюрисдикціясудівпоширюється на всіправовідносини, щовиникають у державі. Таким чином, особа має право звернутись безпосередньо до суду за захистомсвогопорушеного права.
Разом з тим, частина 3 статті 158 Земельного кодексу України (ЗКУ) передбачає,що органимісцевогосамоврядуваннявирішуютьземельні спори у межах населенихпунктівщодо меж земельнихділянок, щоперебувають у власності і користуваннігромадян, та додержаннягромадянами правил добросусідства, а також спори щодорозмежування меж районів у містах. Цеположенняслідспіввідносити з пп. 5 п. "б" ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцевесамоврядування в Україні", якимвирішенняземельнихспорів у порядку, встановленому законом віднесено до віданнявиконавчихорганівсільських, селищних, міських рад.
Порядок розгляду таких спорівпередбаченийстаттею 159 ЗКУ. Підставою є заяваоднієїізсторін, спіррозглядається у місячнийтермін з дня подання заяви за участюзацікавленихсторін, якіповинні бути завчасноповідомлені про час і місцерозгляду спору. Уразівідсутностіоднієїізсторін при першомувирішенніпитання і відсутностіофіційноїзгоди на розглядпитаннярозгляд спору переноситься. Повторневідкладаннярозгляду спору можематимісцелише з поважних причин. У рішенні органу місцевогосамоврядуванняабо органу виконавчоївлади з питаньземельнихресурсіввизначається порядок йоговиконання.
Зпрактичної точки зору, норма не має широкого застосування, оскількирішення органу місцевогосамоврядування не є остаточним, не маємеханізмупримусовоговиконання, як і чітковстановленихпроцесуальнихаспектіврозгляду спору.
Разом з тим, якщовідповіднезверненнянадходить, земельні спори можутьрозглядатисьспеціальностворенимипостійнимикомісіями органу місцевогосамоврядуваннявідповідно до статті 47 Закону України "Про місцевесамоврядуваннявУкраїні". Постійнікомісії ради є органами ради, щообираються з числа їїдепутатів, для вивчення, попередньогорозгляду і підготовкипитань, які належать до їївідання, здійснення контролю за виконаннямрішень ради, їївиконавчогокомітету.
За результатами вивчення і розглядупитаньпостійнікомісіїготуютьвисновки і рекомендації. Протоколизасіданькомісії підписуються головою і секретарем комісії. Перелік, функціональнаспрямованість і порядок організаціїроботипостійнихкомісійвизначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійнікомісії, щозатверджується радою.
Будь-яке рішення органу місцевогосамоврядуваннячи органу виконавчоївлади з питаньземельнихресурсів, прийнятевідповідно до ст. 158 ЗК України, не є остаточним і може бути переглянуте у суді.
|